Saturday, 11 January 2020

S.S.de Klerk






Hr. Ms. De Klerk
Construction site: Nederlandsche Scheepsbouw Mij. at Amsterdam, 1900 

Greatest length: 91 meters 
Largest width: 12.3 meters
 Draft: 6.55 meters 
Water displacement: 1,986 tons 
Machine installation: 1 x triple compound steam engine 
Machine capacity: 1,250 hp Maximum speed: 10 knots

The steamship De Klerk  was a passenger ship of the KPM, which maintained a line between Java, the Lesser Sunda Islands and Timor. 
After a renovation in 1928 the ship had a capacity of 27 1st class, 20 2nd class and 1,280 deck passengers. 
In December 1941 the ship was claimed by the Royal Dutch Navy to be converted into a work and accommodation ship. 
This renovation was to take place in January 1942, but due to a lack of staff and time, it never took place. 
The ship was sunk on 2 March 1942 in Tandjong Priok, the port of Batavia, by its own crew.
On 28 November 1942, the De Klerk was lifted and repaired by order of the Japanese and put into service as an ship Imaji Maru. 

On September 16, 1944, the Dutch ship in Japanese service at Laboean, North Celebes, ran on a mine and was lost.



Bouwwerf:
Nederlandsche Scheepsbouw Mij. te Amsterdam, 1900
Grootste lengte: 91 meter
Grootste breedte: 12,3 meter
Diepgang: 6,55 meter
Waterverplaatsing: 1.986 ton
Machine-installatie: 1 x triple compound stoommachine
Machinevermogen: 1.250 pk
Maximale snelheid: 10 knopen

Ook het stoomschip De Klerk was een passagiersschip van de KPM, dat een lijn onderhield tussen Java, de Kleine Soenda Eilanden en Timor. 
Het schip had na een verbouwing in 1928 een capaciteit van 27 1e klasse, 20 2e klasse en 1.280 dek passagiers. 
In december 1941 werd het schip door de Koninklijke Marine gevorderd om omgebouwd te worden tot werk- en logementsschip. 
Deze verbouwing zou plaats vinden in januari 1942, maar door personeel- en tijdgebrek vond deze nooit plaats. 
Het schip werd op 2 maart 1942 te Tandjong Priok, de haven van Batavia, door de eigen bemanning tot zinken gebracht. 
Op 28 november 1942 werd de De Klerk op last van de Japanners gelicht en hersteld en in de vaart gebracht als hulpschip Imaji Maru. 
Op 16 september 1944 liep het Nederlandse schip in Japanse dienst bij Laboean, Noord-Celebes, op een mijn en ging verloren
The S.S de Klerk is still on the bottom of the sea as a wreck.

<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="270" src="https://www.youtube.com/embed/XcB0fxhaw0s" width="480"></iframe>

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/XcB0fxhaw0s" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

general nationality: dutch
purpose: transport
type: cargo ship
propulsion: steam date built: 1900 is 
tonnage: 2035 grt 
dimensions: 94 x 12.3 x 5.75 m 
material: steel 
engine: triple expansion engine power: 1400 i.h.p. 
speed: 12 knots yard no.: 33
call sign: PKOY
about the loss cause lost: mine
date lost: 16/09/1944 [dd/mm/yyyy]
about people builder: Nederlandsche Scheepsbouw Mij. N. V., Amsterdam
engine by: Werkspoor N. V., Amsterdam
next owners: [1] Japanese Government Imaji Maru (ex-De Klerk) (+1944) period 1942 ~ 1944
last owner: [2] Koninklijke Paketvaart Mij. (Kpm), Amsterdam
SS De Klerk period 1900 ~ 1942
call sign: about the wreck depth (m.): 36 max. / -- min. (m)

IMAJI MARU was a Japanese Cargo Vessel of 1,986 tons built in 1900 by Nederlandsche Shipbuilding, Amsterdam for N.V. Koninklijke Paketvaart Maats (kpm), Batavia as the De Klerk Ss. 
She was scuttled off Tandjong Priok on the 2nd March 1942 to avoid capture by the Japanese. 
She was salvaged by the by IJN in 1943, and renamed IMAJI MARU and sunk by sea mine on the 16th September 1944 near Labuan in Strait Sunda. Read more at wrecksite: https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?59281



No comments: