Friday 27 March 2015

Groetenis Greetings





London 

De groetenis van Mijn ,schipper Heyndrick
Vlieland Aan uw edele C.P Gevers ik laat
UE Weeten als date Wij Een Vrijdag En
Nagt ten twalf Uuren Zijn opGebragt
Van een Sloep owaast.En hebben ons
Een Zaterdag in Arwis Gebragt En
hebben onse Scheepspampietempieren af
Genoomen En op Gezonden naar
Londen Want Wij Waren Gelaaden
Met Stenen En Bielzen voor Mijn
Eygen Reekening En wij hadden Goejen
lijsens En Scheepspampieren Dus
Dat ik En Niet En Weet Wat Dat
Daar aan Mankeert Want wij Moeste
Naar Londen Wij Waaren Geaderesseerd
Aan Zuierkorst omDate wij lijsens van
hen hadden En Die konnenNog Een
Maand Gaan
Eer ze Uijt Waaren
Dus Verzoek ik Aan UE C Gevers of
UE Zoo goed wil Wezen of Gij Eens Van
Mijn Brieven Wilt Vernemen hoe
Dat is date zijn ons op Gebragt hebben
Want ik Mag Niet Van boord af
Anders Zouw ik zelver Wel Naar Londen toe komen
Dus laat ik het aan UE het over
om Date Wij Gehadereeserd bennen.
Aan UE Voor.Een krispedentie
Van UE broeder Want ik heb al
tijd op Die pampieren Gevoeren En
Zoo Meening Schip aan boordt
Gehad En altijt Goed Gekeurd En
ik als Schiper Heijndrik Vlieland
En mijn Schip Vrij en Luiteraal
op alle haven En Stroomen en Magge
Vaaren Waar wij Wilden Dat ik op
Gebragt Word Dat En Weet ik Niet
Dus verzoek ik aan UE of ik Gelt
kan trekken op UE Want ik ben Zev
Onbekend Dus Verwagt ik te ten
Spoedigste Een brief van UE krijgen
kanden Waar ik Gelt kan trekken
Want Wij Wisten Niet of het En
Engelsman Was of Een FransMan
Want hij Zij dat hij Ons Na
Duijnkerken Zouw brengen Want
het Was in der Nagt toen Zij ons
Genoomen hebben En aan Boord kwamen
Verders de Groetenis van Mijn
Heijnderik Vlieland Aan UE C P Gevers
Aan Den 4 Maien
        1805
Heijndrik Vlieland.
This letter is part of the prizepapers of der Aufwaerther from 1805 kept in Kew .

Translation 2015 
Greetings from Me ,master Heijndrick
Vlieland to Your Honour C.P.Gevers 
I let you know that we were brought in on Friday Night
At Twelve o´clock by a Sloop.
On Saturday they have taken us to Harwich 
They took our shipspapers
And the shipspapers were send to London
Because our load was bricks and sleepers
in my own account
our license was good as well as the shipspapers 
So I do not know what the problem is .
As our papers were to London and were
valid for an other month
So i will like to ask your Honour to look at this papers 
to see why we were taken
because I am not allowed to leave the ship
Otherwise I would come to London myself
But we are arrested and Your Honour
 could look in the correspondence with his brother 
Because I have always sailed on this papers
And may ship has come aboard 
and always been proved allright
And I Hendrick Vlieland and my ship 
were always been able to sail free and liberal
to every harbour or stream we wanted.
So why we were brought in I would not know.
So I request your honour some money
because I myself are not wellknown
So I expect a letter soon how to get some money
as we did not know if it was an Englishman or a Frenchman
because he told us to bring us to Duinkerken.
And it was night when we were taken and came on board.

So greeting from me Hendrick Vlieland to your honour C.P.Gevers

at 4th of May 1805

Heijndrick Vlieland .

No comments: